Potrzeba modernizacji dźwigów wynika przede wszystkim z postępu technicznego oraz coraz wyęszych wymagań dotyczących bezpieczeństwa użytkowania. Prowadzona konserwacja utrzymuje dźwigi jedynie na założonym przy ich projektowaniu poziomie funkcjonalności eksploatacyjnej oraz bezpieczeństwa. Inwestycja w modernizację dźwigu mam na celu zapewnienie bezpieczeństwa eksploatacji i dostosowaniu do obecnych wymogów norm, poprawie komfortu korzystania z dźwigów oraz zapewnienie ciągłej pracy urządzenia i tym samym uniknięcia dodatkowych kosztów związanych z koniecznością naprawy zużytych podzespołów.
Modernizację można wykonać poprzez kompleksową wymianę dźwigu, lub realizując ją w poszczególnych etapach co jest bardziej kosztowne. Ideą modernizacji etapowej jest wymiana kolejnych podzespołów, dzięki której po wymianie ostatniego elementu otrzymamy nowy, bezpieczny dźwig.
W dokumencie 95/216/EC z 08.06.1995 r Komisja Wspólnot Europejskich zaleciła państwom członkowskim poprawienie bezpieczeństwa dźwigów według następujących dziesięciu zasad. Należy:
Zainstalować drzwi kabinowe oraz, wewnątrz kabiny, piętrowskazywacz.
Kontrolować i w miarę możliwości wymieniaś liny nośne kabiny.
Zmodyfikować układy sterowania zatrzymaniem tak aby uzyskać wysoki stopień dokładności przy zatrzymaniu jej ruchu.
Dostosować elementy sterownicze zarówno w kabinie jak i w szybie, tak aby były zrozumiałe i dostępne dla samodzielnie poruszających sie osób niepełnosprawnych.
Wyposażyć drzwi automatyczne w czujniki wykrywające obecność ludzi i zwierząt.
Wyposażyć dźwigi o prędkości większej niż 0,6 m/s w układ chwytaczy pozwalający na łagodne opóźnienie podczas zatrzymania.
Zmodyfikowac systemy alarmowe w celu stworzenia stałej łączności z szybko reagującą ekipą ratowniczą.
Wyeliminować azbest zastosowany w układach hamulcowych.
Zainstalować urządzenie zapobiegające niekontrolowanemu ruchowi kabiny w górę.
Wyposażyć kabiny w oświetlenie awaryjne, które działa w przypadku odcięcia źródła zasilania. Powinno ono działać dostatecznie długo, tak aby służby ratownicze zdążyły zainterweniować w normalnym trybie. Instalacja ta powinna również umożliwić działanie systemu alarmowego, o którym mowa w punkcie7.